Dela nyhet
Funktionärsbehov till säsongens arrangemang
16 dec 2019 0 kommentarer
Att vara del i en förening som Täby IS är fantastiskt. Här har vi som motto att alla kan göra någonting så behöver inte några göra allt. Vi samlas kring våra arrangemang och tillsammans skapar vi en god stämning och bra tävlingar för våra egna och andra klubbars barn, ungdomar och seniorer. Att tävla hos oss ska vara en kul och trevlig upplevelse. Det skapar vi tillsammans!
Nu har vi spikat datum för våra kommande skidarrangemang vilka det också går att läsa om under fliken arrangemang här på Svenska Lag. Där kommer vi löpande uppdatera med inbjudningar, PM och resultatrapportering.
De datum som gäller är:
19 januari 2020 – DM-Stafett
29 januari 2020 – Norrskidan (kräver inte så många funktionärer)
1 februari 2020 – HuvudstadsCrossen
16 februari 2020 – Visma Ski Classics 4Kids
Alla vuxna medlemmar kommer få en kalenderinbjudan till ovan arrangemang (förutom Norrskidan). Ni anmäler er som funktionärer genom att svara på inbjudan. Det krävs inga förkunskaper. Har ni speciella önskemål kring vilken funktion ni vill bidra till, skriver ni det i kommentarsfältet.
Vi utlovar härliga dagar med våra ungdomar och perfekt tillfälle att lära känna andra i klubben. Dessa tillfällen ger de yngsta barnen en möjlighet att testa på att tävla samt möjlighet för alla våra ungdomar att tävla på hemmaplan. Förutom detta så är det en viktig inkomstkälla för vår klubb. Vi hoppas alla vill hjälpa till att göra dessa arrangemang till en upplevelse för våra barn och ungdomar.
Läs mer om våra funktionärsuppdrag nedan.
Vid frågor kontakta Eva Nystedt, 070-550 51 62 (tävlingsledare DM-stafetten) eller Marcus Josefsson, 070-259 74 47 (tävlingsledare Huvudstadscrossen).
I Täby IS räknas varje insats. Ju fler vi är som hjälper till desto roligare blir det.
I år kommer vi, förutom alla funktionärer, att behöva några personer som kliver fram och tar lite större ansvar jämte redan huvudansvariga. Är man två så blir arbetsinsatsen mindre för båda och det finns en naturlig backup om det till exempel dyker upp en ovälkommen förkylning.
Extra hjältar behövs inom dessa områden:
SERVERING
Karin behöver en person som kan avlasta och hjälpa till med allt från inköp till att bemanning av grill, kassa och och allt annat som ska göras inför och efter varje arrangemang.
SJUKVÅRD
Varje tävling behöver någon som ansvara för sjukvård. Man behöver inte vara läkare för att ta denna roll. Har du medicinsk utbildning och kan tänka dig att vara sjukvårdspersonal på våra tävlingar, kontakta Elaine Axelsson som ansvarar för gruppen Sjukvård.
Övriga funktionärsområden är följande:
STARTFUNKTIONÄR
Startansvarig (bl a Marcus Josefsson) behöver ca 5-6 funktionärer som hjälper till med att iordningställa startområdet, få startfållor på plats, sätta upp startlistor, peppa och informera deltagarna om hur det går till är lika viktigt som att se till att släppa iväg varje deltagare på tid. Efter avslutad tävling ansvarar denna grupp också för att ta bort fållor.
MÅLFUNKTIONÄR
Målansvariga (Marja Skåninger) behöver ca 4-5 personer som hjälper till med att sätta upp bord, blanda saft och organisera målområdet så att åkare kan ta sig ut smidigt. Som målfunktionär tar man av chip och nummerlappar från åkarna och ser till att målområdet plockas ner efter avslutad tävling.
NUMMERLAPPARSGRUPPEN
Nummerlappsansvarig (Ulrika Enhörning) behöver ca 3-4 personer som kan vara med och förbereda innan tävlingsdagen, sköta utdelning och efteranmälan på plats samt säkerställa att chip och nummerlapp stämmer överens.
SPÅRVAKTSFUNKTIONÄRER
Spårvaktsfunktionärer och Pistvakter (Torgny Karlsson) behöver ca 8-12 personer per tävling som hjälper till att bygga banan och finns tillgängliga på tävling för att visa eller markera väg för åkarna. Efter tävling plockar gruppen bort alla hinder, skyltar och koner.
SEKRETARIATET
Är tävlingens hjärta för att få ihop allt från tidtagning till musik.
Sekretariatet har många uppgifter som ska planeras och lösas. Här behöver vi ca 5-6 personer som kan hjälpa till med att bära utrustning, ge underlag till speaker, skriva ut startlistor och mycket annat.
Sekretariat, Tidtagning (Johan Rosenquist)
Sekretariat, Admin/resultat (Maria Gustafsson)
Sekretariat, Speaker (Johan Balck)
Kommentarer